Webteksten en adviezen voor Greenideal: advies over communicatie en duurzaam ondernemen. Een eerste blog:
GreenIdeal: voor bedrijven in balans
GreenIdeal is een jong communicatie- en advies bedrijf. Grote kans dat je nog niet eerder over GreenIdeal gehoord hebt en de hoogste tijd dus om kennis te maken!
GreenIdeal, groene idealen, de onderliggende beweegredenen voor mijn onderneming. Als jonge student-ondernemer ben ik geen politiek geëngageerde activist, ook geen veganist of lid van het dierenbevrijdingsfront. Wel ben ik grootgebracht en opgeleid in de wetenschap dat er een sterke relatie is (of zou moeten zijn) tussen People, Planet & Profit. Als deze combinatie niet harmonieus is, en dus uit balans, zal tenminste één van de drie elementen er onder lijden. Dan kom je uit bij de Triple-P benadering als richtlijn voor maatschappelijk verantwoord ondernemen (multinationals) en duurzaam ondernemen (kleinere bedrijven). Mens, aarde en winst dus, alle drie even belangrijk.
Het ondernemen op deze wijze is van groot belang, daar zijn we het wereldwijd met elkaar wel over eens. Tot op het hoogste niveau maakt men afspraken en controleert men elkaar. Dat er toch nogal eens de hand mee wordt gelicht - of als dekmantel wordt gebruikt voor iets minder duurzame activiteiten - lezen we in het nieuws. De nog altijd erbarmelijke omstandigheden in de productielijnen in de derde wereld, de vreselijke stalbranden en de omstandigheden in de slachthuizen zijn slechts enkele voorbeelden. Het gebeurt, en je hoopt dat er genoeg mensen zijn met (politieke) invloed die het gedrag van multinationals kunnen veranderen.
Als consument voel je je machteloos, maar je doet je wat je kunt. Veel directe invloed op de grote bedrijven heb je nauwelijks, maar je stemt zo correct mogelijk, je eet biovlees, je scheidt je afval (soms tegen beter weten in), neemt braaf je eigen tasje mee naar de supermarkt en weigert het plastic zakje op de markt. Alle beetjes helpen, nietwaar?
En dan, als (klein) bedrijf, wat zijn je mogelijkheden om verantwoord te ondernemen? Multinationals worden in de uitvoering van de regelgeving geadviseerd door grote adviesbureaus. Als kleine ondernemer ga je veelal op je gevoel af. Je zoekt je heil op internet of steekt je licht op bij collega`s. De kans bestaat dat je mogelijkheden over het hoofd ziet. Soms leiden kleine veranderingen tot een grote bijdrage aan een beter milieu en tegelijkertijd tot het vergroten van je ondernemingswinst. Om enkele voorbeelden te noemen: zelfs grote bedrijven realiseren zich nauwelijks wat het zou betekenen om de lengte van een brief binnen één A-viertje te houden. Hoe vaak krijg je niet van bijvoorbeeld een bank een brief met een tweede bladzijde, waar alleen nog een enkele regel en de ondertekening op staat? Eén vel papier verspild per geadresseerde, en dat maal vele brieven. Tel uít je winst. En weet je ook dat het gebruikte lettertype van grote invloed is op de hoeveelheid inkt? Op grote schaal kan dat miljoenen winst opleveren, maar ook voor de kleine ondernemer kan de besparing aanzienlijk zijn.
GreenIdeal staat voor groene idealen, duurzaam ondernemen en de beste balans tussen People, Planet & Profit. Vanuit deze overtuiging en met kennis van zaken adviseer ik bedrijven over alle mogelijke maatregelen. Ook de externe communicatie is een belangrijk onderdeel van het advies. Consumenten zien het belang in van maatschappelijke verantwoordelijkheid en voelen zich sneller tot je bedrijf aangetrokken wanneer je deze visie uitdraagt. Er is veel winst te behalen, op alle gebieden! Ik denk dan ook graag met je mee in de groei naar duurzaam ondernemen.
Schrijf u in voor de nieuwsbrief en ontvang de laatste nieuwtjes en tips!